Advertentie
Princeton-university-press

New York City: Smeltkroes of mozaïek?

De Verenigde Staten kennen, ondanks de twaalfduizend kilometers grens met Canada en Mexico, geen steden die geografisch werkelijk grensoverschrijdend zijn. Maar als we ‘grensoverschrijdend’ ruimer opvatten ontstaat een ander beeld. Dan symboliseert bijvoorbeeld het Vrijheidsbeeld in de haven van New York, waar meer dan zestig jaar lang schepen met immigranten langs voeren voor ze afmeerden aan Ellis Island, en waar alleen al tussen 1900 en 1924 twaalf miljoen landverhuizers voet op Amerikaanse bodem zetten, een grens tussen het (vrijwel altijd) Europese verleden en de Amerikaanse toekomst, een grens waarachter een nieuw leven gloorde. Zoals de Joods-Litouwse schrijver Abraham Cahan, die in 1882 naar de Verenigde Staten emigreerde, het zei in The Rise of David Levinsky (1917), zijn in New York spelende roman over het materieel geslaagde maar emotioneel lege leven van een joodse immigrant: ‘The day of an immigrant’s arrival in his new home is like a birthday to him.’

Verder lezen?

De Nederlandse Boekengids bestaat dankzij betalende abonnees.

Sluit hier al vanaf twintig euro een abonnement af, en lees meteen deze en al onze andere bijdragen.

Liever eerst nog even rondneuzen? Dat kan met onze eenmalige gratis dagpas!

Met boekengroet,

De redactie van de Nederlandse Boekengids

PS: Al abonnee? Log dan rechts bovenaan deze pagina even in om verder te lezen.